Afscheid van Vancouver Island

3 juli 2019 - Abbotsford, Canada

Dinsdag 2-7-2019                                                                                    Abbotsford

Vanmorgen om 8 uur afscheid genomen van Campbell River. Toch wel een beetje met pijn in mijn hart, ik voelde mij daar thuis. Er waren een aantal Bald Eagles die nog een show opvoerden voor mij door luid schreeuwend rond te vliegen, het waren er een stuk of 5-6. Ze waren zeemeeuwen aan het pesten. Het blijven indrukwekkende vogels.

Ik wilde langs het water naar het zuiden rijden maar het was erg druk, ik ben toen maar naar de snelweg gereden. Maar op een gegeven moment stuurde Tomtom mij toch weer via de andere weg en toen weer naar de snelweg. Ik heb heel braaf gevolgd, maar snappen doe ik het niet. Ik was rond kwart voor 10 bij het North Island Wildlife Recovery & Discovery Centre. Ze hebben daar opgezette dieren en skeletten van dieren maar ook wilde dieren die niet meer in het wild kunnen leven door ongevallen of omdat mensen ze als huisdier wilden houden en ze nooit hebben geleerd hoe te overleven in het wild. Ze vangen ook wild op om ze na verzorging weer uit te zetten in het wild. Die dieren kan je niet zien, of, zoals bij 3 jonge weesbeertjes, alleen op camera. Ze willen ze zo min mogelijk laten wennen aan mensen.

Ze hebben veel (roof)vogels die niet meer in het wild kunnen leven, heel triest maar indrukwekkend om te zien, ook al vond ik ze soms in kleine verblijven zitten en sommige alleen. Bij allemaal stond het verhaal waarom ze daar zaten en waarom ze niet meer in het wild kunnen leven.

Veel andere wilde dieren worden daar wel op gevangen maar gaan daarna naar andere plekken waar meer expertise is over dat soort dieren, net zo als dat andere opvangcentra roofvogels naar hen sturen omdat zij een grote opvang hebben.

Ik ben er zo’n 2 uur geweest. Daarna heb ik een hapje gegeten en ben naar Nanaimo gegaan. Ik had al opgezocht waar ik kon parkeren. Je kon langs de kant van de weg gratis 2 uur parkeren, als je een plekje kon vinden. Echter kost het maar $0,75 (dus zo’n €0,50) om 2 uur in een parkeergarage te parkeren. Voor dat schijntje ga ik dus niet moeilijk doen om een gratis plekje te zoeken.

Ik ben naar het oude deel gelopen omdat ik dacht dat dat het gezelligste zou zijn. Echter was er weinig sfeer. Het nodigde niet uit om daar lekker rond te lopen. Het waren allemaal kleine hofjes met wat winkels, op zich zag het er wel leuk uit, maar mij nodigde het niet uit om ergens naar binnen te gaan. Ik ben dus maar naar de haven gelopen. Eerst een kop thee gedronken op een terrasje, daarna heb ik nog een Nanaimo bar gegeten. Dat is een soort gebakje met een bodem van koekjes met chocolade, (evt walnoten) en kokos, dan een laag custard en dat overgoten met een chocolade laag. Erg lekker: voor de liefhebber, hier staat een recept (maar er zijn meerdere versies van): https://livforcake.com/no-bake-nanaimo-bars/

Ik ben rond kwart voor 3 weggereden en was veel te vroeg bij de ferry. Ik kon echter niet mee met een eerdere ferry, die zat vol, ik moest dus nog een uurtje wachten voor ik kon inchecken voor die van 5 uur. Ik heb een plaatsje in de schaduw opgezocht en heb een klein uur zitten lezen in de auto.

Toen ik hoorde dat de andere ferry weg ging (dat gaat luid toeterend), ben ik weer richting de ferry terminal gereden en stond vrij vooraan in de wacht. Je staat in rijen, er wordt je verteld welke rij je moet gaan staan. Op de ferry stond ik helemaal vooraan. We vertrokken echter ruim 20 minuten te laat. Ze hebben zo veel mogelijk auto’s op de boot gepropt en dat koste tijd. Ik heb zitten lezen en intussen heb ik wat gegeten. Het overvaren duurt tussen de 1,5 en 1 uur en 40 minuten. Eenmaal aan de andere kant was het erg bewolkt  en somber weer. Ik moest nog ruim een uur rijden voordat ik bij mijn B&B was in Abbotsford. Het zijn kamers in een basement met een gezamenlijke keuken en een gezamenlijke douche.

Ik ben hier eigenlijk alleen om te slapen. Ik ga zo even douchen en vertrek morgen om 8 uur. Morgen is een lange reisdag. Voor vannacht en komende 2 nachten heb ik alles apart in een rugzakje zitten, dan hoef ik niet mijn hele koffer uit de auto te halen, maar alleen de rugzak met spullen. Morgenochtend hoef ik dan alleen mijn vuile kleding weer in de auto te leggen en de schone was weer in de rugzak te doen. Daar heb ik over nagedacht 😊.

Morgen eerst even tanken, hier is het wat goedkoper dan op Vancouver Island, en dan de lage rit richting Golden.