De eerste beer gespot

22 juni 2019 - Avola, Canada

Vrijdag 21-6-2019                                                                    Avola

Vannacht heb ik niet heel goed geslapen, veel wakker en uiteindelijk kon ik om 5 uur niet meer slapen, dat is bij elkaar zo’n 5,5 uur slapen, met onderbrekingen.

Ik heb mijn spullen allemaal gereorganiseerd en ben rond kwart over 8 vertrokken. Ik had gisteren op het vliegveld een bagel gekocht. In het motel hadden ze ook een broodrooster, dus heb ik die eerst geroosterd, dat is een stuk lekkerder dan hem zo opeten. Had ik toch een ontbijtje, samen met 2 koppen oplos espresso die ik mee had genomen van thuis.

Eerst ben ik boodschappen gaan doen, wat fruit, groente, kaas, chocola en water.

Om kwart voor 9 ben ik weggereden bij de supermarkt en kon mijn tocht beginnen. Eerst was het alleen nog bewolkt met af en toe een waterig zonnetje, maar na een uur begon het serieus te regenen. Dat heeft het gedaan tot aan Jasper. In Hinton, nog vóór dat je bij de Rockies bent, ben ik gestopt, dat was ongeveer op de helft van mijn 650 km. Ik wist dat er een Walmarkt zat en moest nog een waterfles hebben. Ik dacht dat ik mijn 1 liter opvouwbare waterzak bij mij had, maar die kan ik niet vinden, dus zal die nog wel thuis liggen. Het waterflesje dat ik nu bij mij heb lekt wat.

Na 3 kwartier ben ik doorgereden, in de regen dus, maar wat zijn die bergen, meertjes en beekjes prachtig. Ik voelde mij meteen weer thuis. Ondanks de regen heb ik genoten.

In Jasper ben ik even door het dorp gereden en heb er getankt. Mijn tank was nog wel half vol, maar je weet nooit wanneer je weer kunt tanken.

Het begon steeds meer op te klaren en eenmaal in BC (de provincie British Columbia), begon de zon te schijnen en werd het in eens lekker weer, de temperatuur ging ook ineens van 8 graden naar 22 graden.

Mijn accommodatie staat langs de treinrails en de trein komt hier dus luid toeterend langs gedenderd, merkte ik net. Dat wordt in elk geval met oordoppen slapen en hopen op niet te veel treinen.

Vanmorgen heb ik een roofvogel gezien (vraag mij niet wat voor één, maar het was een vrij kleine) met een vis in zijn klauwen, hij vloog vlak voor de auto langs. Heel leuk om te zien.

Een half uur voor dat ik hier was zag ik op zo’n 10 meter ineens een grizzly lopen. Ik heb hem niet gefotografeerd want dan had ik midden op de snelweg een noodstop moeten maken, dat vond ik toch niet zo heel verstandig. Maar ik heb hem wel gezien.

De auto is echt luxe. Het was mij al opgevallen dat, als een auto mij inhaalde, er op mijn buitenspiegel een lampje ging branden. Heel handig. Op het dashboard brandde er een lampje met BSM, ik heb in het boekje opgezocht wat het betekende, Blind Spot Monitor, dat lampje op de buitenspiegel dus. Ook op de andere buitenspiegel zit zo’n lampje.

Ook heeft de auto een achteruitrij camera, dat was mij gisteren nog niet opgevallen.

En toen ik ging uitproberen hoe de cruise controle werkte, bleek dat die is uitgerust met een radar systeem, je stelt in hoe hard je maximaal wil en als de auto voor je langzamer gaan rijden, past de auto de snelheid aan en blijft op een bepaalde afstand van de voorligger. Alleen als de auto afslaat raakt hij een beetje van slag, dan remt hij sterk af en moet ik zelf ingrijpen. Het rijdt heel erg relaxed op deze manier. Nu alleen nog uitzoeken of ik een USB stickje met muziek kan afspelen, de radio doet het in de bergen niet echt goed.

Gisteren heeft het op verschillende plekken, oa in Jasper en op de Icefield Parkway (de schitterende weg door de Rocky Mountains) en de Cocquihalla Hghway, die ik morgen ga rijden, gesneeuwd, mensen hebben uren vast gestaan.

Ik ga hier zo even een burger eten en vroeg mijn bed in. Ik moet nog even vragen naar de inlogcode van de wifi want de telefoonkaart doet het hier niet, dat was te verwachten in de bergen.

Ik heb mijn eerste muggenbult hier opgelopen, in mijn gezicht zit nu een bult van 2-3 cm groot. Ook hier zijn ze dol op mij. Gelukkig heb ik mijn apparaatje mee om de jeuk weg te halen, dat werkt meteen.