het strand en een grot

25 juni 2019 - Fanny Bay, Canada

Maandag 24-6-2019                                                            Fanny Bay

Na een lekker en gezellig ontbijt ben ik eerst naar Rosewall Creek Provincial Park gereden, daar is een mooi riviertje en omdat het water laag stond kon je op de stenen lopen. Ik ben daar heel even geweest. Eenmaal weer op de hoofdweg, kwam ik een auto van Google maps tegen. Ik moet over een tijdje maar eens kijken of ik mijzelf zie 😊.

Onderweg sprong een hert uit de struiken en de auto voor mij kon hem maar net ontwijken. Je mocht daar 90 km per uur rijden, er was gelukkig voldoende ruimte omdat op dat stuk net een inhaal strook was, dus de weg was extra breed.

Daarna richting Deep Bay, daar is een haven en kan je bij laag water langs het water lopen. Ook is daar een centrum voor schelpdier onderzoek. Deze was echter pas om 10 uur open. Ik wilde dus eerst een wandeling maken, maar omdat et nog niet helemaal laag water was, was het stuk langs het water vies en modderig en zakte je een stuk weg met je schoenen. Daar had ik niet zo heel veel zin in.

Dus ben ik op weg gegaan naar Qualicum Beach, nog weer een stukje naar het zuiden. Hier is een prachtig strand en daar ben ik ok weer gestopt. Ik heb daar wat rond gelopen totdat het harder begon te waaien en toen werd het fris. Het was ook redelijk bewolkt. In het stadje heb ik ook heel even wat rond gelopen maar daar is niet zo heel veel te beleven.

Uiteindelijk ben ik naar Horne Lake caves gereden. Ik had gisteravond daar een reservering gemaakt voor een cave tour. Ik had een coupon voor 20% korting maar die kon ik online niet gebruiken, dus heb ik maar zonder korting geboekt. Het was 45 minuten lopen door een prachtig bos naar de ingang van de grot, daarna 1 uur en 15 minuten in de grot.

Eenmaal daar, via een kilometers lange zandweg langs het meer, heb ik mij gemeld. Ik heb toen ook gezegd dat ik die coupon had voor korting en dat ik die niet kon inwisselen. Er werd meteen nagedacht hoe ze dat konden gaan oplossen en ik heb uiteindelijk dus toch mijn korting gekregen. Iets wat ik niet had verwacht.

We kregen allemaal een helm op, met een lamp erop, die we de hele tijd op moesten houden. De wandeling in het bos was vooral omhoog dus met zo’n helm op was het aardig zweten.

We waren met een groepje van 5 mensen, er zouden er nog 2 komen maar die zijn nooit op komen dagen. De gids was een meisje van 19 jaar, die dit als zomer baantje had. Ze studeert nog, iets van geologie en gaat volgend jaar een cursus doen over fossielen. Ze is in canada nog nooit ten oosten van Calgary geweest, dus ook nog nooit in de badlands, waar heel veel dinosaurus skeletten en fossielen worden gevonden.

De groten zijn limestone, dat is niks anders dan gecomposteerd afval van schelp- en andere zeedieren. Door dat het water door laat ontstaan holtes.

We moesten in de grot over stenen en rotsen klimmen en dat was niet altijd makkelijk maar wel heel leuk om te doen. Na een tijdje moesten we de lampjes allemaal uit doen (er werd wel bij gezegd dat als je je daar ongemakkelijk bij voelde, dat je je lamp weer aan moest doen. Maar we hebben een aantal minuten in het totale donker gezeten, het enige dat je hoorde was het druppelen van water. Daarna moesten we weer naar boven klauteren over de stenen Je mocht niet alles aanraken omdat de formaties erg kwetsbaar zijn.

Een hele leuke ervaring.

Daarna ben ik weer terug gereden naar het strand, onderweg heb ik nog een salade opgepikt en heb gepicknickt op een bankje aan het strand, heerlijk.

Om half 7 was ik weer terug bij het B&B. Natuurlijk heb ik ook nog weer even aan birdwatching gedaan, bij de kolibrietjes. Als je ze hoort weet je waarom ze hummingbirds worden genoemd. Ze klinken als uit de kluiten gewassen bromvliegen.

Vandaag heb ik een aantal herten gezien, een paar konijnen en weer de nodige vogels, waaronder een aantal roofvogels (waarvan zeker één Bald Eagle).

Ik heb ook een wildlife centre gevonden die wilde dieren opvangen en daar wil ik overmorgen gaan kijken. Wat verder naar het zuiden, in Duncan, is er een centrum voor roofvogels, ook die wil ik graag gaan bezoeken.

Morgen ga ik een dag naar Tofino, dat ligt aan de west kust van Vancouver Island en dat is zo’n 3 uur rijden. Ik heb om 12 uur een bear tour geboekt. Bij laag water komen de beren langs de kust naar voedsel zoeken. Vanaf het water kan je ze dan bekijken. Ik ben heel erg benieuwd en heb er veel zin in. K vertrek morgenochtend uiterlijk om 7 uur, dan heb ik rustig de tijd want er wordt aan de weg gewerkt en dan gaat de weg regelmatig dicht gedurende een korte periode (30 minuten of zo).

1. Jolanda:
    25 juni 2019
    Leuke verhalen weer om te lezen, Mirjam!