En nog meer walvissen

2 juli 2019 - Campbell River, Canada

Maandag 1-7-2019                                                                                   Port McNeill/ Campbell River

Vandaag is het Canada Day, een Nationale feestdag met parades en stalletjes, eettentjes, festiviteiten en veel rood/wit en Canadese vlaggen. Ook is er vanavond vuurwerk.

Dit staat er in wiki over Canada Day:

“Canada Day of Fête du Canada is de nationale feestdag van Canada en vindt elk jaar plaats op 1 juli. De feestdag werd origineel Dominion Day genoemd maar verkreeg in 1982 zijn huidige naam. 1982 is het jaar dat de Canada act getekend werd, vandaar de nieuwe naam “Canada day”.

Tijdens Canada Day worden regelmatig parades gehouden en worden andere festiviteiten georganiseerd. Vaak vindt er 's avonds ook een vuurwerkshow plaats.

Geschiedenis van Canada Day

Op 21 juni 1868 werd er een mededeling ondertekend door Gouverneur Generaal, Lord Monck, waarin staat dat Hare Majesteit iedereen in Canada opriep om de Confederatie van Canada te vieren op 1 juli 1868. De rustdag op 1 juli werd in 1879 vastgesteld onder de Engelse naam Dominion Day.

Bij het 50e jubileum in 1917 werd het nieuwe Centre Block van de Parlementsgebouwen, die nog in aanbouw was, opgedragen als een gedenkteken voor de Fathers of Confederation en voor de heldendaden van de Canadezen die vochten in de Eerste Wereldoorlog. Tijdens het Diamanten Jubileum werd de hoeksteen van de Confederation Building aan Wellington Street gelegd door de Gouverneur Generaal en het klokkenspel in de Peace Tower werd ingezegend.

In 1958 besloot de regering dat er elk jaar een feest moest worden gehouden op Canada’s nationale dag. Op deze dag wordt er ’s middags een Trooping the Colours ceremonie gehouden evenals een ceremonie tijdens zonsondergang, die gevolgd wordt door een concert met vele bands en als afsluiting een groots vuurwerk.

Tijdens het 100-jarig bestaan van Canada bezocht Koningin Elizabeth II de feestelijkheden. Dit was een reden voor een groots opgezette ceremonie.

Het idee van de ceremonies veranderde in 1968 met de toevoeging van multiculturele en professionele concerten die gehouden werden op Parliament Hill. Deze waren inclusief een nationale televisie show. Tot 1975 werden de feestelijkheden onder de naam Festival Canada gehouden in het National Capital Region tijdens de maand juli en bevatte verscheidene culturele, artistieke en sport evenementen.

Vanaf 1985 werd in elke provincie en district van Canada een comité opgezet voor het plannen, organiseren en het coördineren van lokale Canada Day ceremonies. Geld hiervoor wordt verstrekt door de regering voor zulke comités.”

Vanmorgen ben ik om 9 uur vertrokken naar Port McNeill, 200 km (ongeveer 2,5 uur rijden), verder naar het noorden. Ik had een whale watch tour geboekt bij Seasmoke. Volgens de website een goede maatschappij en er werd veel beloofd. Omdat we bij een haven in zouden stappen, moesten we elk $5 betalen voor het gebruik van het dock en $5 voor het parkeren. In de office waar je moest betalen, wenste ik de dame Happy Canada Day, ik kreeg toen van haar een zakje met rood/witte snoepjes en 2 stickertjes van Canada.

De tour was wel ok, maar ik vond de 2 tours met Eagle Eye in Campbell River stukken beter. We kregen wel een floatsuit, dat is verplicht, maar verder moest je er zelf maar voor zorgen, Bij Eagle Eye kreeg je ook een muts en een skibril en toen het regende van de week, ook handschoenen. Het zou een tour van 3-3,5 uur zijn, maar het aan en uittrekken van de pakken werd ook meegeteld in de tijd, terwijl dat bij Eagle Eye niet in de tijd van de tour zit, maar je moet een half uur eerder aanwezig zijn. We vertrokken 2 minuten voor 1 uit de haven van het RV resort en waren 10 voor 4 al weer terug. De schipper vertelde wel, wat maar niks indrukwekkends.

Er waren al ruim een week geen Orca’s meer gespot in dat gebied, wel is daar een orca lab, die heeft ook camera’s onderwater, zodat je mee kunt kijken op hun website. Dat moet ik nog eens gaan bekijken.

Wel waren er bultruggen, die zijn er bijna altijd in dat bepaalde gebied. Echter zagen we in de verte 3 blows (dan spuiten ze water de lucht in bij het ademhalen en dat is al van verre te zien). Echter bleef John in een bepaald gebied wachten want hij had gehoord dat er daar ook één of twee moesten zijn. Tegen de tijd dat we eindelijk dan maar richting de anderen gingen, waren die al weer ondergedoken. Dus weer niks. Heel frustrerend. En toen we weg waren kwamen er 2 boven waar we eerder hadden gewacht, een moeder met kalf. We zagen wel Dall’s porpoises, maar heel even, ze wilden niet spelen. Ook hebben we wat zeehonden gezien en een aantal Bald Eagles.

We waren met 11 passagiers aan boord, waaronder 2 kinderen die et voor mij zaten en de hele tijd gingen staan. Ook de 2 dames die er bij waren zeiden niks en één stond ook telkens voor mijn beeld of zwaaide met haar armen zodat ik alleen een oranje vlek in beeld had. Uiteindelijk hebben we vooral rondgedobberd waar moeder en kind waren, die kwamen af en toe even boven en doken dan weer de nodige minuten onder. Er waren een uur daarvoor dolfijnen gezien, we zijn daar naar toe gevaren en ik heb er 3-4 heel even gezien, maar tegen de tijd dat we er met de boot waren, waren ze verdwenen. Dus maar weer terug naar de 2 bultruggen. Uiteindelijk zijn we weggegaan, ze kwamen wel redelijk dichtbij de boot, dat was wel leuk. Maar John draaide de boot ook telkens bij en kwamen de dieren aan één kant van de boot en we mochten niet allemaal aan die kant gaan staan. Het was lastig om dan goede gerichte foto’s te maken.

We hebben nog zeehonden gezien, waarvan 2 witte, die komen niet zo veel voor, en ook Bald Eagles en een jong hertje.

Geen slechte tour maar ik had mij er meer van voorgesteld en vind het dan ook geen aanrader. Maar misschien ben ik nu wel te verwend 😊.

Na de tour heb ik wat gegeten in het resort, hamburger met heel erg veel friet, ik kan best goed eten, maar dit was overdreven veel en ik heb dan ook niet alles opgegeten, ondanks dat ik veel trek had.

Tegen kwart voor 5 ben ik gaan rijden terug naar het motel. Onderweg ben ik wel een paar keer gestopt om mijn stuitje wat rust te gunnen. Auto rijden is niet echt aangenaam, dus dan maar wat vaker een paar minuten eruit. Er zijn de nodige rustplaatsen, met een wc.

Eénmaal hier heb ik mijn nichtje gebeld, vanmorgen kreeg ik haar man aan de lijn en heb ik met hem gepraat, vanavond kreeg ik haar wel te pakken. Het is leuk om te weten dat ik hen eind van de week weer ga zien, na 3 jaar.

Komende dagen zal ik veel pijnstillers nodig hebben, ik moet veel in de auto zitten. Morgen rij ik eerst naar Eggington, ruim een uur rijden van hier Daar is een opvangcentrum voor wilde dieren, dat wil ik gaan bekijken, daarna rij ik door naar Nanaimo, een grote plaats vanwaar ook de ferry vertrekt naar het vaste land. Daar moet ik rond 4 uur zijn. Dit was dus de laatste volle dag op Vancouver Island. Maar het is absoluut de moeite waard en voor wildlife tours kan ik zeker Campbell River aanraden.

Overmorgen wordt een lange reis dag, dan heb ik zo’n 650 km voor de boeg en ga ik ook weer een uur vooruit in de tijd. Donderdag is een kortere dag want dan rij ik midden door de Rocky Mountains via de beroemde Icefield Parkway, één van de mooiste wegen van de wereld volgens kenners. En ja, het is een schitterende weg met mooie uitzichtpunten, meren en hopelijk ook beren en ander wild.