Wildlife tour in de stromende regen in Campbell River

28 juni 2019 - Campbell River, Canada

Donderdag 27-6-2019                                                                           Campbell River

Na een slechte nacht en een heerlijk ontbijt van French toast (of wel brood in losgeklopt ei met vanille en kaneel gedoopt en gebakken, met vers fruit, maple syrup en yoghurt erop), ben ik rond 9.15 uur vertrokken. Ik kreeg ook nog een verse komkommer mee, net geplukt. Het regende pijpenstelen dus niet echt uitnodigend om onderweg iets te gaan zien. Op zich had ik vanaf de toeristische route van HWY 19A een prachtig uitzicht op de baaien en de eilanden. Maar helaas regende het te hard om uit te stappen. Toen het even wat beter was ben ik wel uitgestapt en ben naar het water gelopen. Ook ben ik een keer gestopt om met het raampje naar beneden foto’s te maken. Ik had een telefoontje gemist terwijl ik zat te ontbijten. Ik zag dat het van Eagle Eye Adventures was, waar ik mee ging op 2 tours. Ik heb ze dus maar terug gebeld. Nou bleek dat ze graag hadden gewild dat ik vandaag mee ging op de whale watch tour omdat er morgen niet voldoende mensen waren om de tour door te laten gaan. Ik was echter al te laat en ik had het toch niet gered. Dus hebben ze mij verplaatst naar zaterdag, dan zijn de weersvoorspellingen ook een stuk beter dan morgen.

Hoe verder ik naar het noorden reed, hoe beter het weer leek te worden. Ik was om 11 uur in Campbell River en hoefde mij dus pas om half 2 te melden. Ik ben eerst even gaan kijken waar ik mij moest melden en zag dat je overal maar maximaal 3 uur mag parkeren. Je kon nergens langer je auto stallen. Heel vreemd als je bedenkt dat er zo veel tours zijn die vanaf daar vertrekken. Ik heb ergens in een winkel gevraagd of ik ergens langer kon parkeren maar ik kreeg een vaag antwoord dat er toch niet echt werd gecontroleerd. Daarna ben ik bij Eagle Eye gaan vragen, maar ook daar werd gezegd dat het nooit een probleem is als je langer parkeert, vreemd verhaal. Ik heb het er dus maar op gegokt.

Ik wilde nog wat gaan eten maar had eigenlijk nergens echt zin in. Ik heb het dus maar gelaten bij crackers met kaas en later ben ik bij Starbucks gaan zitten met een mok koffie om de tijd door te komen. Intussen was het ook hier flink gaan regenen en waaien. Toen ik mij melde, was het nog niet helemaal duidelijk of de tour wel door zou gaan vanwege het slechte weer. Maar er was iemand die zei dat het ten noorden van Campbell River beter weer was en een stuk rustiger water. Wel had ik het formulier getekend waarin je verklaard op de hoogte te zijn van de gevaren en dat je alle aanwijzingen van de schipper op volgt en eigenlijk dat als je dood gaat het niet hun schuld is (alleen zeggen zij het iets minder cru).

Uiteindelijk zijn we toch gegaan. We waren met z’n 10-en, waarvan een Deens gezin met 3 kleine kinderen tussen de 5 en 10 jaar en 5 Nederlanders. De eigenaars van dit bedrijf zijn Nederlanders en ze hebben op de vakantiebeurs gestaan, daar ken ik hen ook van. Er komen daar dus veel Nederlanders.

We kregen allemaal een pak aan dat ervoor zorgt dat als je in het water valt, je blijft drijven. Ook is het lekker warm en houdt water tegen. Ook kregen we handschoenen een muts en een skibril, allemaal geen overbodige luxe bleek.

We waren de haven nog niet uit of Jason, onze schipper, had al walvissen gespot. 2 Bultruggen waren bij de haven. Het blijft indrukwekkend. Ik moet de foto’s nog kijken maar ik hoop er minstens één keer een staart op te hebben. Nou regende het nog steeds, dus ik moest wat voorzichtig zijn met mijn camera.

Na een uurtje varen (dat had Jason al gezegd), kwamen we een grote groep white sided dolfijnen tegen met kleintjes. Normaal zijn ze heel speels maar nu dus niet, ze hadden geen zin om te spelen.

Na weer een tijdje varen zagen we een aantal hele snelle dieren, die op Orca’s leken, maar het waren Dall’s porpoises, die lijken inderdaad op Orca’s maar zijn een stuk kleiner. Ze zijn wel heel erg snel.

Toen zijn we op zoek gegaan naar Bald Eagles, er was een plek waar een nest met 2 kleintjes was. Maar deze lieten zich niet zien, waarschijnlijk door het slechte weer. Wel hebben we heel veel volwassen dieren en wat jonge dieren gezien, die hebben dan nog geen witte kop, dat komt pas na 2-5 jaar. Daarna gaan ze op zoek naar een maatje voor het leven.

Ook hebben we zeeleeuwen en zeehonden gezien en een hele grote kwal.

Op een gegeven moment was de regen minder en zijn we gestopt voor een snack, een cakeje, een mini reepje, sap, koffie, thee, warme chocolade melk. We moesten nog een uur terug varen en het weer werd weer slechter, er was een hele donkere lucht en daar moesten we doorheen. Het was echt beestenweer. Maar niemand die hierover klaagde. Ook de kinderen hebben zich voorbeeldig gedragen. Tijdens die hele zware bui kwamen we ook 3 bultruggen tegen, waarschijnlijk die 2 die we op de heenweg zagen en nog één andere. We zijn hen dus nog even gevolgd, ook al was onze tijd bijna om. Het blijven hele mooie dieren om te zien. We hoopten dat er één vlak bij de boot omhoog zou komen, maar hij zwom onder de boot door. Wel heb ik hopelijk weer een staart kunnen fotograferen. Nou maar hopen dat de regen niet te veel storingen op de lens heeft gegeven.

We zijn ruim 4,5 uur weggeweest ipv de 4 uur die eigenlijk zou zijn. Toen we terug kwamen had de eigenaar voor alle 3 de kinderen een sleutelhanger van een Bald Eagle knuffeltje, omdat ze zo lief geweest waren. Heel aardig.

De whale watch tour heeft ook geen Orca’s gezien, dus hopelijk zaterdag wel.

Ondanks de regen was het zeker de moeite waard en was het een leuke ervaring. Maar we smelten niet van de regen (anders zou ik met mijn buik omhoog in de regen gaan liggen 😊)

Wat ik morgen ga doen weet ik nog niet, dat is ook afhankelijk van het weer. Misschien ga ik mijn was doen en wat boodschappen of anders, als het beter is dan ze voorspellen, ga ik kijken of ik een wandeling kan maken.

Ik zit nu in een motel langs de snelweg en nog geen 10 minuten rijden van het centrum. Het is een grote kamer met 2 grote bedden, een bureautje, 3 stoelen een grote kast met de tv en nog ruimte om te kunnen dansen, als ik daar de behoefte toe zou voelen. De badkamer is heel netjes en alles is schoon. Ook heb ik een koelkastje, magnetron en een koffiezet apparaat. Niks mis mee dus.

De wifi deed het straks een tijdje niet maar nu weer wel. Hopelijk blijft het goed gaan.