Dag 4 zondag 18-8-2019 Cong en Nora Roberts

18 augustus 2019 - Ballinrobe, Ierland

Dag 4 zondag 18-8-2019 Cong en Nora Roberts

Vandaag de reden om naar Ierland te komen, een meeting met mijn favoriete schrijfster, Nora Roberts.

Vanmorgen regende het behoorlijk maar ik ben toch in de auto gestapt en ben naar Cong gereden, daar ligt Ashford Castle, een heel groot landgoed met een enorm kasteel erop dat nu dienst doet als hotel. Er is ook een falconary en manege. Een trilogie van Nora speelt zich af in dit gebied. De meeting was in de Lodge op het landgoed.

Toen ik aankwam ben ik eerst gaan kijken waar ik zou moeten zijn, maar kwam er niet helemaal uit. Dus besloot ik dat ik dat wel zou vragen als het zover was bij de ingang naar het kasteel.

Vlak bij het kasteel is er een stenen cirkel. 9 jaar geleden kon je nog tussen de stenen door lopen, maar dat kon 5 jaar geleden al niet meer, er zijn altijd mensen die het nodig vinden om hun naam op die stenen te schrijven of te kerven. Nu staat er dus een hek om heen. Je moet via een wei met schapen en koeien bij de cirkel komen. En dus via de koeienflatsen en schapenkeutels er naar toe lopen. Het blijft fascineren, zo’n stenen cirkel. Gelukkig was het net even droog toen ik daar naar toe ging.

Daarna ben ik naar het dorp gereden. Na even rond te hebben gereden op zoek naar een parkeerplaats, ben ik naar een grote parkeerplaats gereden, ietsje buiten het centrum. Nou stelt dat allemaal niet veel voor qua afstand, want het dorp heb je in 5 minuten rond gereden en de parkeerplaats ligt op 2 minuten lopen van het centrum.

Net toen ik had geparkeerd begon het heel hard te regenen, ik heb mijn e-reader gepakt en heb een half uur zitten lezen totdat het stopte met regenen.

En toch zijn er mensen die hun auto parkeren op een plaats waar het niet mag, er staat in koeienletters, “NO PARKING”, en ze zetten de auto er gewoon neer. En er was plek genoeg waar ik mijn auto had gezet.

In het dorp ligt de ruïne van een Abbey. Daar ben ik eerst naar toe gegaan. Ik blijf het raar vinden om op de grafstenen van mensen te lopen, het voelt respectloos., maar soms heb je geen keuze. Daarna ben ik rond gaan lopen in het dorp. Toen het weer begon te regenen ging ik op zoek naar een plak waar ik een vroege lunch kon eten. Maar overal kon je pas vanaf 12.15 tot 12.30 uur wat eten krijgen en sommige plekken waren ook nog helemaal niet open. Uiteindelijk heb ik eerst een thee besteld en later ook wat te eten. Een lekkere salade met zalige gerookte zalm. Toen ik om nog een thee vroeg zei ze dat ze ook het kannetje nog eens kon vullen met heet water, dat koste niks.

Rond kwart over 1 ben ik richting de auto gegaan en ben naar de ingang van het kasteel gereden, daar stond een portier in vol ornaat. Ik ben uitgestapt en heb gevraagd waar ik moest zijn. Ik kon doorrijden, tussen de golfers door en richting de Lodge, dat een eindje van het kasteel af ligt. Een klein stukje ga je door het bos dat eruit ziet alsof er elk moment elfjes tevoorschijn komen.

Ik was een uur te voeg, maar ik was niet de enige. Ik heb eerst nog even buiten gestaan maar ben rond kwart voor 2 naar binnen gegaan. Er stond koffie en thee klaar met een koekje. Ook stond er een boekenstand. Daar kon je boeken kopen van Nora Roberts, na de bijeenkomst kon je die laten signeren. En zoals gehoopt werd ook het boek verkocht dat pas over 3,5 week uitkomt. Dat is er één van een lange serie boeken die ze schrijft onder de naam JD Robb. Ook het laatste boek dat ze onder haar eigen naam heeft geschreven heb ik gekocht. Er werd een post-it in geplakt met de naam die je bij de signering in het boek wil hebben.

Op de stoelen lag een linnen tas met aan de ene kant Nora Roberts erop en aan de andere kant de naam van de hoofdpersoon in de JD Robb boeken, Eve Dallas. In de tas zaten chocolaatjes, een kleine kaars en een boekje met het eerste hoofdstuk van deel 50 (!) van de serie van JD Robb, die komt in februari uit.

Er waren 170 mensen en het was heel snel uitverkocht. Er was een lokale schrijfster uitgenodigd, die Nora interviewde. Daarna konden er vragen worden gesteld. Het was heel erg leuk om meer te weten te komen over hoe ze schrijft en over hoe zij dingen beleefd. Ze is grappig, net als haar boeken. Ze doet al haar research zelf, want zei ze, je weet nooit wat je mogelijk nodig kan hebben en als je zelf zoekt, kom je soms onverwachte dingen tegen die je kunt gebruiken, als je het een ander laat uitzoeken heb je dat voordeel niet. Ook weet ik nu dat ze niet van reizen houdt en een hekel heeft aan vliegen, geen koffie drinkt maar wel cola. Ook heeft ze verteld over haar ouders, die Iers waren en hoe die elkaar hebben ontmoet. Leuke weetjes die het heel persoonlijk maakten.

Als laatste signeerde ze de boeken en kon je een foto laten maken met haar. Helaas stond de tafel waar ze signeerde bij een raam dus door het tegenlicht is de foto erg donker. Ook maakte ze met iedereen even een praatje. Wat een aardig mens is het. Haar man, zoon, schoondochter en kleinzoon waren er ook. Nou houdt ze ook een blog bij als ze reist, met foto’s, dus was het niet moeilijk om hen te herkennen. Het wachten duurde lang, maar het is de moeite waard. Het ene boek heeft ze gesigneerd met Nora Roberts en het andere met JD Robb.

Het was een hele leuke middag.

Vanavond ga ik mijn nieuwe boek lezen.

1. Hilde griffioen:
    19 augustus 2019
    Leuk hoor! Ik lees ook steeds meer boeken van haar! Schitterend.