Dag 6 Dinsdag 20-8-2019 Clonmacnoise

20 augustus 2019 - Athboy, Ierland

Dag 6 Dinsdag 20-8-2019 Clonmacnoise en richting Dublin

Vanmorgen afscheid genomen van het westen. De B&B waar ik 5 nachten heb gezeten was erg goed. Goed om te onthouden voor een volgende keer, Friar Quarterhouse in Ballinrobe. Vandaag heeft het de hele dag geregend, soms heel erg hard. Nu is het net droog, voor het eerst.

Ik ben naar Clonmacnoise gegaan, een vroeg Katholieke settlement uit de 6 de eeuw, erg oud dus. Er zijn 7 kerken, 2 roundtowers en 3 highcrosses. Deze laatste werden zo aangetast door het weer dat ze ze binnen hebben gezet, buiten, op de oorspronkelijke plaats, staan nu replica’s.  Het is een belangrijke plaats omdat deze plaats op een kruispunt van de vroege oost-west route met de Shannon, de langste rivier van Ierland, ligt. Het weer was heel erg slecht, ik heb de hele tijd mijn regencape aangehad en mijn paraplu op.

Na 2 uur ben ik weer in de auto gestapt en ben naar mijn B&B gereden in Athboy, co Meath, dat was nog 1,5 uur rijden. Ik zit nu zo’n 60-65 km van het vliegveld af, dat is nog ongeveer een uurtje rijden. Ik was hier iets na 3-en, ik had niet veel zin om nog dingen te bekijken met dit weer.

Ik ga zo eerst mijn koffer en tassen inpakken en daarna lekker lezen.