Dag 5 maandag 19-8-2019 Galway

19 augustus 2019 - Ballinrobe, Ierland

Dag 5 maandag 19-8-2019 Galway

Vandaag ben ik naar Galway gereden, onderweg ben ik nog even gestopt bij een kerkhof met een ruïne van een kerk. Die ruïnes blijven toch trekken.

Ik zag onderweg nog meer ruïnes wat verder van de weg maar wist niet hoe ik daar moest komen. Dat is dan weer het nadeel als je alleen rijdt, je moet ook nog op de weg letten.

Eenmaal in Galway heb ik mijn auto in een parkeergarage gezet, later bleek dat die stinkend duur was, voor iets meer dan 3 uur moest ik bijna €11 aftikken. Maar de auto stond in elk geval op een plek die ik terug kon vinden. Ik heb ook netjes een foto gemaakt van e naam van de garage en de plek waar ik hem had neergezet. Kon ik mij ook niet vergissen.

Ik ben eerst naar de toeristeninformatie gelopen voor een kaartje van de stad. Ik kon daar ook meteen schuilen voor een enorme bui. Dat was vandaag de hele tijd, regen, zon, regen en zon samen. De buien waren hevig maar van zeer korte duur.

Ik ben door de stad gaan lopen via de route die mij werd aangeraden door een man in het info centrum, een stuk langs de zeer snel stromende rivier Corrib. Zo ben ik naar de Kathedraal gelopen en ben daar naar binnen gegaan. Een mooie kerk met veel glas in lood en een grote koepel. Ik vind de rust in een kerk vaak heerlijk, maar hier waren en in een zijbeuk een groep mensen die hard op aan het bidden waren, ze waren zeer luid, ik vond dat erg storend. Na een rondje te hebben gelopen en een kaarsje bij Sint Theresa te hebben aangestoken, ben ik dus maar weer gegaan. Het was intussen 12 uur en ik begon trek te krijgen dus ben ik op zoek gegaan naar een eettentje. Het begon ineens weer hard te regenen dus ben ik een winkelcentrum met een foodcourt in gedoken. Maar ze hadden daar niks bijzonder te eten, voorverpakte sandwiches, een Subway met weinig keuze en een burgerking. Daar had ik dus geen zin in. Dus maar weer naar buiten waar de zon weer scheen. Ik was op zoek naar een bepaalde boekenzaak en toen ik een zijstraatje in liep zag ik een eettentje waar ik een heerlijke salade met een bord frietjes heb gegeten. Daar heb ik besloten om weer een stuk te gaan rijden langs de baai. Maar eerst nog even naar die boekenzaak. Daar heb ik nog 3 boeken gekocht, één met verhalen over de Irish leprechauns, één met foto’s van bovenaf van de Wild Atlantic way en een reisboek van Ierland. Ja, ik weet het, ik heb genoeg boeken, maar het is een ziekte, ik wil altijd meer boeken hebben 😊.

Mijn auto had ik snel gevonden (ik had die man van de informatie gevraagd waar nou die parkeergarage was waar ik mijn auto had staan, dat zocht wat makkelijker. Dus onderweg naar de baai. Dat had ik dus beter niet kunnen doen, er was een circus en een kermis en het verkeer stond aardig vast. Ik moest intussen naar het toilet, dus heb ik uiteindelijk mijn auto maar geparkeerd en ben aan het strand naar het toilet geweest. Het was echt waanzinnig druk overal. Ik ben uiteindelijk nog een klein stukje doorgereden, naar een ander strand, waar ik een ijsje heb gekocht en besloot toen dat ik beter gewoon terug kon rijden naar mijn B&B.

Onderweg zag ik een bordje dat naar een Friary verwees. Dus ik dacht, ik ben benieuwd, want het was een bruin bordje wat meestal betekent dat er een bezienswaardigheid is. En inderdaad, na een stuk tussen de weilanden door via een heel smal weggetje, was er een enorme ruïne van een klooster uit de 15de eeuw. Binnen in de ruïne waren graven, ook van redelijk recent, de meest recente die ik heb gezien was van 2015. Ik was blij dat ik mijn gevoel had gevolgd en op zoek ben gegaan naar dit klooster. Ik denk dat dit de ruïne was die ik vanmorgen ook al had gezien.

Rond 4 uur was ik terug bij mijn B&B en dat was maar goed ook. Er bleek een mailtje te zijn van de B&B waar ik morgen zou verblijven, door onverwachte omstandigheden waren ze genoodzaakt de tent een aantal dagen te sluiten, met andere woorden, jammer maar helaas. Ze verwezen nog wel naar een B&B daar vlakbij maar daar betaalde ik bijna het dubbele van wat ik bij hen betaalde. Uiteindelijk ben ik 3 kwartier bezig geweest om iets te vinden wat niet te duur was, een gratis parkeer plaats had, waar een ontbijt bij zat en een eigen badkamer en het bleek dat je bij veel accommodaties pas later kon uitchecken dan wat ik wil. Ook wilde ik niet te ver van het vliegveld, maximaal een uur rijden. Maar ik heb wat gevonden op zo’n 3 kwartier rijden van het vliegveld, alleen zit ik wel nog net in de spits rondom Dublin, dus ik verwacht er langer over te doen. Gelukkig was er nog wel wat keuze anders had ik veel meer moeten betalen.

Morgen wil ik eerst naar Clonmacnoise, daar is een groot gebied met ruïnes van gebouwen en er staan 2 ronde torens en er is natuurlijk een kerkhof. Het gebied is van groot historisch belang dus zeker de moeite waard.

Vanavond weer verder lezen in mijn boek.