dag 3 de Connemara

17 augustus 2019 - Ballinrobe, Ierland

Dag 3 zaterdag 17-8-2019 De Connemara

Wat een schitterend land is dit toch. Vandaag heb ik weer volop genoten.

Tijdens het heerlijke ontbijt kwam de eigenaresse van deze B&B vragen of alles goed was. Ik heb meteen gezegd dat ik woensdagochtend al om 5.45 uur weg moest, ze zei dat ze dan zou zorgen om 5.15 uur het ontbijt voor j klaar te hebben. Ik zei ook dat ik 2 mails had gestuurd om de laatste nacht te annuleren, maar dat ik nooit antwoord had gehad. Ze ging kijken en het bleek dat ze wel een mail had gestuurd maar die heb ik nooit gekregen. Omdat ik niet meer gratis kon annuleren had ik het zo gelaten. Zij heeft contact opgenomen met booking.com en heeft gezorgd dat die laatste nacht toch werd geannuleerd. Nu vertrek ik hier dus op dinsdag al en ga dan rustig naar een B&B dat een uurtje rijden van Dublin Airport ligt ipv 3 uur. Dat is een stuk rustiger.

Vanmorgen ben ik naar Clifden gereden, dat is een stadje dat in de Connemara ligt, een prachtig gebied aan de kust met bergen en water. De weg er naar toe is schitterend, tussen de groene heuvels door met schapen en koeien, de wei wordt vaak ommuurt met lage stenen muurtjes. De wegen zijn vaak erg smal met aan weerszijden hagen wilde fuchsia of oranje bloemen, heide of brem. En na elke bocht is het afwachten wat je nu weer zal zien. Dat kan ineens een schitterend zicht op een meer zijn, of een ruïne of een dorpje of nog meer schapen en koeien.

Het weer was redelijk totdat ik bijna bij Clifden was, toen begon het ineens vreselijk hard te regenen, mar dat was na 5 minuten al weer voorbij.

In Clifden was het druk, er was iets met paarden want er stonden veel paarden trailers en er werden paarden uitgeladen.

Midden in de stad vond ik nog wel een parkeer plaatsje. Ik wist dat daar een juwelier zat met mooie sieraden. Daar heb ik 2 hangertjes gekocht. Daarna was het op zoek naar een wc.

Na een klein uur ben ik weer gaan rijden, ik heb de sky road genomen, een prachtige weg die hoog boven de baai loopt, je hebt een schitterend uitzicht, maar ook hier is de weg erg smal en moet je elkaar voorzichtig passeren als je elkaar tegen komt. Er is ook een oud kasteel, maar ik had natuurlijk te laat in de gaten dat die mooie poort die ik heb gefotografeerd een toegang was voor dat kasteel. Toen ik dat door had kon ik niet meer omkeren, daar was te weinig ruimte voor. En toen ik eenmaal kon omkeren was ik al te ver weg. De volgende keer dus maar.

Ik heb nu het stuk Wild Atlantic way in dat gebied gereden dat ik nog niet had gereden, 5 jaar geleden had ik daar te weinig tijd voor. Als je ook wil utstappen en genieten van de uitzichten kan je maar 250 tot hooguit 300 km per dag rijden. Misschien als je met meer mensen rijdt en elkaar dus kunt afwisselen kan je wat langer doorrijden. Maar na 9 uur rijden, uitstapen, lopen etc, heb ik het wel gehad. Het is erg inspannend rijden, telkens opletten of er een tegenligger aankomt en waar je dan kunt stoppen zodat hij kan passeren of stopt hij en kan jij doorrijden. De meeste mensen houden rekening met elkaar maar een enkeling rijdt alsof iedereen maar rekening met hem moet houden.

In het Connemara National Park was het zeer druk en was het moeilijk om een parkeerplaats te krijgen, ik had geluk en er reed net iemand weg. Je kon er verschillende wandelingen doen, van 15 minuten, een half uur, een uur of 2,5 uur. Ik wilde die van een uur doen, maar het was vrij steil omhoog lopen en dat was toch wat te veel voor mijn stuitje. Ik ben met moeite naar het hoogste punt van de half uur wandeling gelopen en daarna ging het weer omlaag. Ik was bijna bij het einde toen het vreselijk hard begon te regenen, ik was dus wel blij dat ik niet die langere wandeling kon doen.

Daarna weer verder de Wild Atlantic way gereden. Af en toe had ik een bui om vlak daarna weer zon te hebben. Er waren veel fietsers op de weg, met de zeer harde wind, af en toe regen en de steile wegen, lijkt mij dat geen pretje, maar ja, zij zullen het wel voor hun lol doen. Ook al zag ik af en toe mensen die er niet heel vrolijk uitzagen.

Ik heb één keer een bordje gemist en ben verkeerd gereden, ik had al een vermoeden want het water had ik aan mijn rechter hand en die moest links liggen. Maar voor dat je kan omkeren ben je een aantal kilometers verder. Tegen half 6 was ik weer in Ballinrobe, ik ben nog gestopt bij de ruïne van een kerk hier in het dorp en na nog een bezoekje aan de supermarkt was ik om 6 uur weer thuis. In totaal heb ik 256 km gereden vandaag.