Walvissen en Orca's

30 juni 2019 - Campbell River, Canada

Zaterdag 29-6-2019                                                                                           Campbell River

Wat een fantastische dag, ruim 6 uur lang. Hier krijg ik dus nooit genoeg van,  Al die dieren, bultruggen met kleintjes, orca’s die aan het jagen zijn. Even een harbour porpoise gezien, die is heel schuw dus alleen even een glimp opgevangen en daarna was hij weer ondergedoken. Dall’s porpoise (of wel de mini orca) en heel erg veel bald eagles in de bomen. En op het laatst 4 Bultruggen die vlak langs de boot zwemmen. Zelfs onze gids Jennifer zei dat ze in de 8 jaar dat ze gids is, nog nooit zo dichtbij is geweest. Je moet 100 meter, en als er baby’s bij zijn 200 meter, van ze weg blijven, echter als je de motor uitzet en ze komen naar je toe, kan je er ook niks aan doen.

Er was wel één organisatie die zich niks aantrekt van de regels en gewoon heel dichtbij gaat en in het pad van de dieren gaat varen, iets wat verboden is. Die man schijnt heel erg veel te weten van de walvissen, maar houdt zich zelden aan de regels, leuk voor de toeristen natuurlijk om zo dichtbij te komen, maar heel kwalijk voor de dieren die gestoord worden in hun gedrag.

De 5 Orca’s waren aan het jagen bij de rapids, die stromingen worden veroorzaakt door de getijden. De stroming was nu zo sterk dat de orca’s er niet tegenin konden komen en ze draaiden weer om, dat was jammer want anders hadden we ze nog beter kunnen zien. Ik heb er ééntje uit het water zien springen. Indrukwekkend! Er was één orca bij die een scoliose heeft en regelmatig niet mee kan komen met de groep, maar uiteindelijk komt hij er altijd weer bij.

De Humpback whales (of wel de Humpies), hebben allemaal namen, vaak genoemd naar littekens die ze hebben. Zoals Slice of Nick en één heet KC (kelp creature; omdat ze onder de kelp zat de eerste keer dat ze haar zagen).

Mijn stuitje was wel pijnlijk, zeker bij het in en uitstappen van de boot en als de boot een klap maakte op het water. Maar met flink wat pijnstillers was het te houden.  En doordat ik gisteren goed gestretcht had was de spierpijn bijna nul gelukkig.

We zijn ergens in een baai gaan lunchen, dat zat erbij in. Daar konden we ook naar het toilet, ook wel erg fijn. We waren maar met een groepje van 5, 2 Belgen, 2 Duitsers en ik. We hebben e-mailadressen uitgewisseld om foto’s te delen.

Ik heb veel, heel veel foto’s gemaakt. Ik had mijn beide camera’s op continue beeld staan en dan maak je natuurlijk heel veel foto’s. Ik zal zo eens gaan kijken of er een paar mooie tussen zitten. Soms heb ik alleen maar gekeken en geen foto’s gemaakt. Het is zo indrukwekkend om te zien. En ik zie nu dat het motel vlak bij de plek staat waar we de bultruggen van zo heel dichtbij hebben gezien. Met een beetje geluk zou ik walvissen kunnen spotten vanaf het motel.

Ik moet nog gaan kijken wat ik komende dagen ga doen. Ik wil in elk geval nog verder naar het noorden rijden, misschien dat ik daar dan ook wel weer een whale watch tour ga doen. Het is zo ontzettend indrukwekkend. En misschien de andere dag hier langs de kust lopen. Ik zal wel zien wat ik ga doen.

1. Hilde griffioen:
    30 juni 2019
    Wow, geluksvogel!!!!
  2. Marjon:
    30 juni 2019
    Echt prachtig weer deze verhalen!