Naar Ierland

15 augustus 2019 - Ballinrobe, Ierland

15-08-2019 Naar Ierland

Ja, ik ben weer een weekje weg. Ik weet het, ik ben net terug uit Canada, maar je leeft maar 1 keer, in elk geval dit leven 😊. Komende zondag is er een lezing (of event zoals ze het noemen) met mijn favoriete schrijfster, Nora Roberts, in het westen van Ierland. Ik kon, met maar 1 dag vrij nemen, 9 dagen vrij zijn achter elkaar. Met dank aan Jolanda, zij komt dinsdag voor mij werken. Dus heb ik een kaartje gekocht voor het event en heb meteen een weekje een B&B geboekt, de vluchten en een huurauto geregeld.

Gisterochtend kwam ik uit de nachtdienst en had geen tijd om te slapen. Gistermiddag ben ik naar Best gereden, daar had ik een park, sleep, fly arrangement. Mijn auto kan daar maximaal 3 weken staan, ik had een ontbijt erbij en werd vanmorgen met de taxi naar het vliegveld Eindhoven gebracht en volgende week weer opgehaald.

Gelukkig vlieg ik woensdag terug want op donderdag en vrijdag gaan de piloten van Ryan Air staken hoorde ik.

Gisteravond ben ik om half 9 gaan slapen, na zo’n kleine 30 uur op te zijn geweest. Ik ben vaak wakker geweest maar heb best goed geslapen. Om kwart voor 7 ging de wekker. Na de nodige koppen koffie en een lekker ontbijt, stond om half 9 de taxi voor mij klaar.

Ik had zaterdag al ingecheckt dus hoefde alleen mijn bagage te droppen, geen probleem en ik had maar 13,5 kilo van de 20 die mocht. Ik had wel de nodige handbagage maar ook die was niet te zwaar. Ik was deze keer ook heel snel door de beveiliging (de vorige keer koste mij dat bijna een uur, nu 5-10 minuten). Wel moesten ze nog even kijken of ik geen explosieven had, mijn handen en broekband werd geswapt. Kennelijk heb ik een beetje het uiterlijk van een terrorist, maar ik mocht door. Schiphol is toch een stuk makkelijker met de beveiliging, daar hoef je niets meer uit je tas te halen. Nu moest de hele mikmak uit de tas halen en mijn schoenen uitdoen. Maar nu hoefde mijn tas niet worden gecontroleerd, dat moet meestal wel bij mij.

Maar na ruim een uur te hebben zitten lezen, stond eindelijk op het bord welke gate ik moest hebben. Dus door de douane en dan maar weer wachten om te gaan boarden. Wat een ellende is dat zeg. We moesten al boarden nog voordat het vliegtuig was geland. En daar sta je dan met je goede gedrag 30 minuten in de stromende regen te wachten totdat het vliegtuig land en de andere passagiers zijn uitgestapt. Meteen is er veel bedrijvigheid rondom het vliegtuig; de septic tank wordt geleegd, de bagage uitgeladen en die van ons weer ingeladen en er wordt getankt. Uiteindelijk konden we pas instappen op de tijd dat we eigenlijk zouden moeten vertrekken. Dus…vertraging. Zowel voor als achter mij zaten kleine kinderen die veel lawaai maakten, naast mij zat een rus, aan de taal op zijn mobiel te zien, die muziek erg hard had staan op zijn koptelefoon. Het duurde ook even voordat we vertrokken, ruim een half uur te laat. En eenmaal geland moesten we ook weer wachten, er werd wel omgeroepen waarom, maar volgends mij was de piloot een Italiaan want hij sprak met een zwaar accent, niet echt goed te volgen. Het resultaat was dat we een klein uur later dan gepland het vliegtuig konden verlaten. Mijn tas was er vrij snel dus kon ik op zoek naar de shuttlebus die mij naar het autoverhuur bedrijf zou brengen. Ik was rond 1 uur bij het verhuurbedrijf. Na het nodige papierwerk moest ik buiten wachten en zou de auto voorgereden worden. Er was een groot parkeerterrein en er stonden redelijk wat mensen te wachten. Gelukkig had ik bij het ontbijt 2 broodjes gesmeerd en had ik wat te eten. Maar na ruim een half uur te hebben gewacht, vond ik al heel erg geduldig van mijzelf, heb ik iemand aangesproken en zowaar binnen 5-10 minuten had ik mijn auto. Maar denk niet dat je meteen weg kunt rijden. Eerst wordt de hele auto gefotografeerd en elk krasje wordt bekeken en aangetekend, inclusief de velgen. Heel netjes natuurlijk, maar het duurt allemaal erg lang. Ik heb een Skoda Fabia mee. Eerst zei de man dat ik een Kia Picanto mee zou krijgen, zo één heb ik zelf, dus dat vond ik prima, maar het werd toch een Fabia. Het is wel weer een zwarte auto en daar zie je elk krasje op, helaas. De fotoreeks liet hij mij zien en het is ook naar mij gemaild.

Uiteindelijk kon ik over 2-en eindelijk wegrijden. Nou had ik afgesproken tussen 5 en 6 bij de B&B te zijn. Het zou zo’n 3 uur rijden zijn via binnen wegen, volgens google maps. Helaas vond mijn tomtom dat het allemaal langer ging duren dus, na boodschappen te hebben gedaan bij de Lidl, ben ik toch maar via de andere weg gereden.

Bij de Lidl kan je sommige dingen hetzelfde krijgen als bij ons, alleen zijn sommige dingen duurder en andere goedkoper. Wat mij vooral opviel dat de kaas zo goedkoop is. Goudse kaas plakken zijn hier goedkoper dan bij ons bijvoorbeeld.

Mijn tomtom zei dat ik er ruim 3 uur over zou doen via de grote wegen en tolwegen, mmmh, ik dacht dat google toch echt had gezegd dat die weg maar 2,5 uur zou duren. Maar ik begrijp het nu, tomtom vond dat ik wel een deel binnendoor kon rijden, niet wetende dat er 2 wegen waren afgesloten. En een wegafsluiting hier houdt in dat je fijn zelf mag uitzoeken hoe je dan moet komen waar je wezen wil. Het resultaat was dat ik er 3,5 uur over heb gereden. Wel leuke weggetjes gehad, maar ook hier heb je van die truttenschutters op de weg, 70 rijden waar je 100 mag, zucht. Maar toen die afsloeg zat ik binnen 5 minuten achter een taxi die nog erger was, ik denk dat die gast dronken was of anders heftig afgeleid. Hij reed het ene moment 60 en het volgende 95 om weer af te zakken naar 80, en dat kilometers lang, ook slingerde hij. Er voorbij gaan was geen optie, te veel tegenliggers of bochten in de, toch wel smalle weg. Op een rotonde ging hij langs de kant stilstaan om vervolgens mij bijna van de weg te rijden omdat hij toch door wilde rijden. Het zal je taxichauffeur maar zijn.

Ook weet ik het weer…de muurtjes staan hier soms wel heel erg dicht langs de hele smalle weg. Maakt het wel leuk maar soms is het even slikken, ook als je op een weggetje rijdt waar je hoopt geen ander verkeer tegen te komen, want zelfs een wandelaar zou al te veel zijn, ook al kan die natuurlijk makkelijker de berm in.

Maar uiteindelijk, na dus wat bijzondere detours, kwam ik aan op mijn plaats van bestemming. Gelukkig wist ik hoe het huis eruitzag, want huisnummers doen ze niet aan.

Ik heb een kamer aan de voorkant van het huis op de begane grond. En vanavond zijn ze het gazon aan het maaien, er is al 1,5 uur veel herrie.

Na mijn koffer te hebben uitgepakt, iets wat ik normaal niet doe, maar nu ik 6 nachten hier zit dus wel, heb ik mijn salade gegeten met kip en een stukje kaas.

Ik heb nog niet besloten wat ik morgen ga doen, als het slecht weer is ga ik denk ik naar Galway anders naar het noorden of de Connemara, een prachtig gebied hier niet heel ver vandaan.

Vandaag heb ik zon en regenbuien gehad. Morgen zien we wel weer verder.

Vanavond maar weer op tijd mijn bedje in want ik merk wel dat ik nog niet helemaal ben omgeschakeld. Of dat uur tijdsverschil moet zorgen voor een jetlag 😊.